sunnuntai 21. kesäkuuta 2015

Oppimistehtävä 1

1 a)

Hei taas!

Kaksi tutuimpia sosiaalisen median sovelluksia minulle ovat Facebook ja Youtube. Käytän näitä palveluita joka päivä pitääkseni yhteyttä ystäviini, katsoakseni mitä maailmalla tapahtuu, musiikin kuunteluun ja kaikkeen muuhun mahdolliseen mitä näillä sovelluksilla voikaan tehdä.

Ensimmäisen kerran kuulin Facebookista kun kaverini kertoi siitä, ja kehotti minuakin alkamaan käyttämään Facebookkia. Kiinnostuin ideasta ja päätin kokeilla sitä luomalla oman profiilin kyseiselle sivustolle. Youtubesta sain tietää ensimmäisen kerran jonkin uutisen mukana, jossa oli videolinkki Youtubeen.

Molemmat mainitsemani sosiaalisen median sovellukset ovat tehty niin monikäyttöisiksi, että niitä pystyy hyödyntämään monissa eri tilanteissa. Facebookissa voi keskustella yksityis- tai ryhmächatissa työkavereiden kanssa mm. työasioista. Toinen hyvä keino olisi luoda työnantajan taholta Facebook yhteisö, jossa tiedotettaisiin juoksevista asioista. Tämän ryhmän huono puoli olisi tosin se, että ryhmässä ei voisi tiedottaa arkaluontoisista asioista tietoturvan takia.

Facebookia voi käyttää myös opinnoissakin, mutta monet muut palvelut ovat mielestäni tehokkaampia esim. Optima. Käyttäjät voivat perustaa myös uuden yhteisön Facebookkiin, johon voi lisätä opiskelukavereita ja työkavereita. Tähän ryhmään ylläpitäjä tai ylläpitäjät voivat lisätä esim. tehtäviä, kuvia ja muuta materiaalia.

Youtubea käytetään siten, että on joko itse sisällöntuottaja tai sitten on näiden ''uploadareiden'' seuraaja tai katsoja. Harrastustoiminnassa käyttäjä voi katsoa Youtuben videoista mallia miten tehdä jokin kyseinen asia. Esim. jokin ruoanlaitto-ohje. Opiskeluasioissa voisi seurata miten jokin asia tulisi ajatella. Esim. Youtubesta löytyy matematiikan opiskeluun erilaisia videoita, joissa on hyviä laskuesimerkkejä.

1 b)

Twitterin perustoiminta on yksinkertainen. Rekisteröityneet käyttäjät voivat julkaista viestejä eli tviittejä jotka ovat pituudeltaan korkeintaan 140 merkkisiä. Käyttäjien seuraajat näkevät nämä viestit omassa syötteessään sivustolla, tekstiviesteinä tai RSS-syötteinä erilaisten sovellusten kautta. Twitter on saavuttanut huikean julkisuuden mm. julkisuuden henkilöiden tiedotusalustana. Twitterillä on tällä hetkellä yli 200 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, ja suosituimmat tviittaajat ovat: Katy Perry, Justin Bieber ja Barack Obama.

Työyhteisössä Twitteriä voisi käyttää julkisena tiedotusalustana ja mainontana asiakkaille ja muille kiinnostuneille henkilöille. Arkaluontoiseen ja luottamukselliseen tiedotukseen Twitteristä ei ole sen avoimuuden takia.

1 c)

Sosiaalisen median potentiaalin työelämässä näen mainonta-alustana ja yleisenä tiedotuskanavana. Hyvänä esimerkkinä sosiaalisen median vaikutuksesta mainonnassa pidän Äkäslompololaista Jounin kauppaa. Jouni on saavuttanut kauppansa Facebook sivustolle viidessä vuodessa käsittämättömät 270 000 tykkääjää arvontojen sekä muiden kisojen kautta.
Sivusto löytyy osoitteesta: https://www.facebook.com/Jouninkauppa/timeline?ref=page_internal 

1 d)

Kommentoin Niko Aution blogia osoitteessa: https://nikosomeboys.wordpress.com/2015/06/21/minulle-tutut-ja-ei-tutut-sosiaalisen-median-sovellukset-ja-sivustot/comment-page-1/#comment-5






1 kommentti:

  1. Kattava kirjoitus! Omaa pohdintaakin löytyy, toki sitä olisi enemmän voinut löytyä. Mutta kaikki ydinkohdat käsitelty ja opin Twitterin (ei niin tuttu alusta itselle) käytöstäkin uutta!

    VastaaPoista